home introduktie het verlies bemanning herdenking erkenning zoektocht historie startpagina (language)

DE ONDERZEEBOOT Hr.Ms. O13



Het verlies van de onderzeeboot Hr.Ms. O13 in juni 1940.


"Aangezien uit Duitsche berichten is op te maken, dat op 18 Juni ongeveer in het zeegebied alwaar Hr.Ms."O.13" opereerde een onderzeeboot door Duitsche zeestrijdkrachten is aangevallen, moet helaas worden aangenomen, dat dit dezen bodem betrof."

Aldus een brief die nabestaanden in april 1946 van het Ministerie van Marine ontvingen. Nader onderzoek leerde echter dat dit waarschijnlijk de engelse onderzeeboot "Porpoise" betrof.

Is er nu dan ergens bekend wat er precies met de onderzeeboot O13 en zijn bemanning
gebeurd is en waar dit dan gebeurd zou zijn?


Op internet is hierover de volgende informatie te vinden

  1. Volgens de Royal Navy Historical Branch zou de O13 op 13 juni op een mijn zijn gelopen op positie 5700N 0340E in het zelfde mijnenveld waar de Poolse onderzeeboot Orzel zou zijn vergaan.

  2. Volgens de Nederlandse autoriteiten echter is de O13 verloren gegaan in een Duits mijnenveld 16B op ongeveer 5655N 03E. Dit mijnenveld was destijds nog niet bekend bij de geallieerden.

  3. Op "Seekrieg 1940, Mai" valt het volgende te lezen:
    9./10.5.1940
    Nordsee
    Die dt. Minenleger Roland, Cobra, Preußen und 
    Kaiser laufen, gesichert von den 
    Zerstörern Richard Beitzen, Hermann Schoemann, Bruno Heinemann 
    und Torpedoboot Greif, zum Auswerfen der 
    Minensperre 16 westl. der Great Fisherman’s Bank. 
     .. echter, de britse vloot nadert .... 
    Rechtzeitig meldet die 1. S-Flottille den Gegner 
    und der Minenverband kann abdrehen ....
    
  4. En Op "Seekrieg 1940, Mai":
    17.– 20.5.1940
    Nordsee
    Minenunternehmungen mit Kreuzer Köln, Aviso Grille sowie 
    den Zerstörern Bruno Heinemann, Hermann Schoemann und 
    Richard Beitzen, die in den Nächten 
    vom 17./18.5. und 19./20.5. in 2 Teilabschnitte die 
    Minensperre 16 als Verlängerung der Westwall-Sperre werfen. 
    Auf Sperre 16A (Position 56.45n 03.26e) sinkt 
    wahrscheinlich Anfang August 1940 das britische U-Boot Thames
    
  5. Op "WW II Day by Day" worden op de pagina "25.Mai 1940" de velden 16A en 16B genoemd:
    North-sea
    Gruppe West reports location of Barrier 16A and 16B:
                    16A: from 56°37’N 3°33’O to 56°51’N 3°24,5’O
                    16B: from 56°54’N 3°42’O to 57°08’N 3°36’O
                    The barrier is set at 3m under M.Spr.N.W., 
                    Explosive-buoies 6 – 8m under M.Spr.N.W.
    
  6. Ene Marek Twardowski beweert op een pools forum het volgende:

    H.T.Lenton in "Navies of the Second World War - Royal Netherlands Navy" stated that on 13.06.1940 RNN O-13 was lost on mines in the North Sea. That version was given also in "Warships Supplement" 82 (p.9) and the position given is 57oN/3o40E. I understand this was an official version and both the date and position are only approximations. In "Warships Supplement" 84 Mr L.L. von Munching published corrections to the above, stating that O-13 was rammed by WILK on 20.06 in position 56o50N/3o57E. That rumour emerged already in June 1940, but was disregarded by official historians. Nevertheless it is repeated until today.

  7. Op "Seekrieg 1940, Mai" wordt ook de ORP Orzel nog genoemd:
    27.5.– 14.6.1940
    Norwegen
    Auf einer weiteren Minensperre vor Südwestnorwegen 
    geht am 25.5. (brit. Minensperre 57.00n 03.40e) oder 
    am 8.6. (dt. Minensperre 16 B) das poln. U-Boot Orzel verloren.
    


De exacte plaats en tijd waren (zijn) echter (nog steeds) niet bekend.
Er zijn echter ook nog andere mogelijkheden, die het tot op de dag van vandaag een mysterie maken.

VOLGENDE PAGINA


opmerkingen of suggesties?




OVERZICHT: Site map | English version |





(Deze pagina uit 2005 is het laatst op 11 september 2012 bijgewerkt).